Інклюзивне навчання

ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ

Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Інклюзивне навчання часто вважають альтернативою інтернатній системі, за якою діти з особливими освітніми потребами навчаються  в спеціальних закладах освіти та змушені проживати в інтернатних відділеннях при них через їх територіальну розгалуженість.

Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ – ЛИСТ МОН

Як організувати якісну роботу команди психолого-педагогічного супроводу: поради для керівника закладу освіти

Склад команди психолого-педагогічного супроводу


Формування інклюзивного розвивального та

мотивуючого освітнього простору в

Снятинському ліцеї імені Василя Стефаника

Умови доступності для навчання осіб з особливими освітніми потребами

В Снятинському ліцеї імені Василя Стефаника створені сприятливі умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами, а саме:

  • заклад повністю забезпечений необхідними навчальними площами
  • виконано ремонт туалетів на І поверсі
  • у наявності пандус
  • східці для організації безпечного переміщення дітей обладнані поручнями
  • виконано поточний ремонт класних кімнат

Усі основні приміщення закладу мають природне освітлення. Світло на робочі місця падає ліворуч. При оздоблені навчальних приміщень враховано такі вимоги: стіни світлих тонів; меблі, парти – кольору натурального дерева; стелі, віконні рами – білі. Розташування меблів і обладнання, декоративних рослин сприяє максимальному використанню денного світла і рівномірному освітленню приміщень. З вересня по травень у приміщеннях рівень освітлення підвищується за допомогою штучного освітлення. У закладі дотримується повітряно – тепловий режим. Приміщення  обладнані системами центрального опалення та вентиляції, що забезпечують сприятливі мікрокліматичні умови внутрішнього середовища. Чистота повітря у закладі забезпечується регулярністю вологого прибирання, використанням всіх видів провітрювання (наскрізне, кутове, однобічне).

Навчальні меблі класних кімнат відповідають віковим та морфофункціональним особливостям дітей, враховується специфіка навчально – виховного процесу.

Шкільна та пришкільна території підтримуються в належному стані.

В закладі відкриті класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами (є три класи). Створені умови для навчання дітей відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей. Учням надаються психолого – педагогічні та корекційно – розвиткові  послуги.

За необхідністю, діти з особливими потребами можуть здобувати освіту за індивідуальною, екстернатною або дистанційною формами навчання.

ЗАТВЕРДЖЕНО НОВИЙ ПОРЯДОК
ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У ШКОЛАХ

Уряд затвердив новий Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти. Відповідна постанова набуде чинності з 1 січня 2022 року.

Для забезпечення рівного доступу до якісної освіти за найкращими світовими стандартами у школах почнуть впроваджуватися рівні підтримки відповідно до індивідуальних потреб та можливостей учнів з особливими освітніми потребами. Такий диференційований підхід змінює філософію надання освітніх послуг дітям з ООП на індивідуальну модель підтримки, командне визначення освітньої траєкторії, тісну взаємодію з сервісами інклюзивно-ресурсних центрів, а згодом і фінансування за принципом «за реальною потребою».

Це має позитивно вплинути на підвищення якості інклюзивного навчання осіб з ООП в закладах загальної середньої освіти та допоможе школам покращити процес організації та якість такого навчання.

Докладно про новації читайте ось тут.

За матеріалами “Важливе для управлінців шкіл від МОН №71”


ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ. МЕТА. ПЕРЕВАГИ

1

2

Основні нормативні документи щодо організації інклюзивного навчання


ПОСІБНИКИ З ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ


ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА ВІД «А» ДО «Я» ПОРАДНИК ДЛЯ ПЕДАГОГІВ І БАТЬКІВ

Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти: структура та діагностика

Інклюзивна освіта: навчальний посібник

Асистент вчителя в інклюзивному класі. Навчально-методичний посібник

Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Науково-методичний посібник

Диференційоване викладання в інклюзивному класі. Навчально-методичний посібник

Дитина з аутизмом у закладі освіти. Методичні рекомендації

Гіперактивна дитина у класі. Методичні рекомендації

Діти із синдромом Дауна. Методичні рекомендації

Спільне викладання в інклюзивному класі. Методичні рекомендації

Планування с прямоване на кожного учня. Посібник з розроблення та впровадження ідивідуальних навчальних планів

Індивідуальна програма розвитку

Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами

Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів

Психологічний супровід інклюзивної освіти

Індекс інклюзії: загальноосвітній навчальний заклад. Навчально-методичний посібник

Індекс інклюзії. Розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл


Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку

Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі